Kaupunkikeskustateko 2010

Juha Kivelä

Joensuun Kaupunkikeskustan viimeisin rakennushanke Torin kulmalla on valmistunut. Vaakuna-korttelin uudistuksessa kaupunkikeskusta sai uudistuneen tavaratalon, ruokakaupan, laajentuneen hotellin ja seitsemän ravintolaa ja vähän lisää pysäköintitilaa henkilöautoille. Hanke maksoi 15 milj. euroa ja toi 30 uutta työpaikkaa. Kokonaisuudessaan Vaakuna-kortteli työllistää n. 200 henkilöä.

Henkilönä palkittava on asiaansa perehtynyt, luotettava ja helposti lähestyttävä. Yhteistyöhön parempaa kumppania on vaikea kuvitella. Monipuolinen ja pitkäjänteinen Joensuun kaupunkikeskustan hyväksi tehty työ tuo palkinnon PKO:n nykyiselle johtajalle.

Jukka-Pekka Pesonen

Joensuun kävelykadulle avattiin viime kesänä uudenlainen urheiluravintola. Uuden tyyppinen, useisiin eri alueisiin jakautuva ja kahteen kerrokseen sijoittuva sporttiravintola on ollut rohkea ja kiinnostava lisäaskel kaupunkikeskustan palvelujen monipuolistamisessa. Bar Play on osoittanut sopivansa keskustamiljööseen. Eleettömästi, mutta taidolla toteutettu terassi on tullut tutuksi kävelykadun käyttäjille. Uuden ravintolan projektipäällikkönä ja kaikkien kaupunkikeskustan PKO:n kivijalkaravintoloiden ryhmäpäällikkönä toimimisen lisäksi palkittavan henkilön merkittäviin tehtäviin kuului keväällä valmistuneen Sokos - Vaakuna -korttelin vetovastuu hankkeen projektipäällikkönä. Kaikki tärkeitä tehtäviä kaupunkikeskustan jokapäiväisen arjen toiminnoissa. Elävä kaupunkikeskusta tarvitsee alituista huolenpitoa ja kehittämistä sekä oikeita ihmisiä näiden tekojen taakse. Henkilönä palkittava on ystävällinen, ahkera ja sanojensa takana.

Ari Juhani Tolvanen

Mitä kaupunki olisi ilman viheralueita ja puistoja. Kaupunkikeskustan merkittävät levähdyspaikat liittyvät juuri näihin keitaisiin. Kukkaistutuksissa ja huolella suunnitelluissa ja toteutetuissa viheralueissa on keskeinen panos kaupunkikeskustan viihtyisyyttä. Joensuun kävelykeskustan monet taide ja viherhankkeet ovat saaneet taakseen henkilön, joka on asialle omistautunut ja toimii sen mukaisesti. Viimeisimpänä hankkeena keskuspuiston esiintymiskorokkeen toteuttaminen yhteistyössä Joensuun Ammattiopiston kanssa. Laulupuiston esiintymislavasta tulee Joensuun vaakunan tyyliaiheita mukaileva taideteos, joka toteutetaan vielä oppilastyönä. Henkilönä palkittava on luotettava, kuunteleva ja kunnioittava. Piirteitä, joita kuka tahansa haluaisi myös itselleen. Työ kasvien parissa näkyy rauhallisuutena, mutta myös värikkäänä ja ympäristöstään kiinnostuneen ihmisen suhteena tekemiseensä.