Kaupunkitaide 2015

Patrik Eronen

Sijainti: Torin laidalla Siltakadun ja kävelykadun kulmalla

Sillalla tavataan

Teoksessa on tavoitettu hyvin siltojen ihmisiä yhdistävä teema. Kohtaaminen sillan kaaren nerokkaana väläyksenä, joka tiivistää sillan ja kohtaamisen keskeisen sanoman. Railakas tervehdys ylävitosilla korostaa teoksen majesteetillisuutta.

Siltoja on siinä monenlaisia

Sanni Marianne Tiainen

Sijainti: Kävelykadun pohjoispäässä

Siltoja on siinä monenlaisia

Teos on hieno ja satukirjan omainen kertomus suuresta seikkailusta ihmeellisessä kaupungissa. Kissan ja hiiren kohtaaminen on hurmaavan jännitteinen. Tuttujen ja tuntemattomien kohtaaminen siltojen yhdistävän moni merkityksellisen ja symbolisen hetken kautta. On varsin oletettavaa, että teos nostattaa hymyn myös aikuisten huulille, mutta varmasti lapset ovat siitä erityisen innoissaan. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.

Hand in hand

Janne Puhakka

Sijainti: Keskuspuiston kulmassa vesikioskin lähellä

hand in hand

Teoksen lähtökohtana ovat istuvat ihmiset. Silta on myös ihailun kohde. Silta voi kuvata romanttisuutta, joka teoksessa hyvin ilmenee. Sillalla on myös alaosa, jonka läpi nähdään ja teoksessa auringonsäteet heijastuvat joen pinnasta. Tästä näkökulmasta katsoen silta on itsessään taideteos ja merkityksellinen myös muille kuin sillalla kulkeville. Teoksen värimaailma on kirkas ja ilmaisu voimakasta.

Laulupuiston Linnut

Karoliina Nieminen

Sijainti: Keskuspuisto

Laulupuiston Linnut

Teos on suunniteltu nimenomaan Keskuspuistoon, ja teos kuvaa puiston teemaa, eläimiä ja musiikkia.