IDEAKILPAILU - Yhdessä meidän näköinen kaupunkikeskusta - tulokset

Joensuun kaupunkikeskustayhdistys täyttää tänä vuonna 20 vuotta ja juhlavuoden teemaksi on valittu ”Yhdessä 20 vuotta”. Halusimme kerätä ideoita juhlavuotemme 2018 kaupunkikeskustateoksi. Raati korosti, että kaikki ihmisenkokoiset ja -näköiset ideat ovat tervetulleita. Ideoijat saivat antaa myös ehdotuksensa toteutukseksi: kuka, miten, milloin ja millä budjetilla idean voisi toteuttaa. Luovuutta ja innovatiivisuutta arvostettiin. Tärkeää oli myös se, että idea palvelee mahdollisimman laajaa joukkoa ja ennen kaikkea; olisi toteuttamiskelpoinen. Kaikki halukkaat saivat osallistua, yksilöt tai ryhmät, nuoret ja varttuneemmat. Kannustimme pistämään pystyyn kunnon ideariihiä. Haastoimme ihmisiä pohtimaan lisää ja uusia "ihmisen kokoisia ja kaupunkilaisten näköisiä toiveita ja "yhdessä-henkeä" kuvastavia tekoja

Nimettöminä käsitellyille ehdotuksille raati päätti jakaa palkinnot seuraavasti:

300 euron lahjashekki Marjalan koulun oppilasryhmälle Helmi Turunen, Eveliina Puusa ja Taiga Pennanen, joka ehdotti matkustajasataman leikkipuistoon yhdistettäväksi kaiken kansan avointa ja maksutonta piknic-paikkaa ja aikuisten kuntoilupistettä. –Erinomaisen toteutettava idea!

200 euron lahjashekki markkinoiden aukioloaikojen uudistamiseksi asiakasystävällisemmiksi painottaen aikaisesta aamusta iltaan ja lauantaihin työssäkävijöitä silmällä pitäen: Markku Fräntilä.

Katu- /puistotansseja haluttiin kahdessakin ehdotuksessa. Molemmat Teija Maksimainen ja Marja Lievonen palkitaan 100 euron lahjashekillä.

PKO:n lahjakortin Kolille saa Päivi Muranen. Hänellä oli monia ideoita, joista raati nosti ylös tervetulokyltit kaupungin sisääntuloväylille sekä uudelle torille maamerkiksi ja turistinähtävyydeksi suunniteltavan jätti-karjalanpiirakan. Ideoihin Muranen halusi paikalliset taiteilijat mukaan toteuttajiksi.

Krista Turunen, hänkin Marjalan koulusta, ehdotti torille musiikkisuihkulähdettä. Raati pohti idean olevan Intersport Erä-Urheilun lahjakortin arvoinen, sillä jo uudelle torille suunniteltu vesiaihe voisi näin saada vielä lisämaustetta ja viehättävyyttä. Ja voisihan siihen paikallista, kansainvälisesti tunnustettua valotaidettakin ympätä.

Rauni Varis saa Kerubin lahjakortin ideoinnistaan Joensuun monien oppilaitosten toteuttamista pienistä ja isommistakin suihkulähteistä siltojen kupeisiin rantaraiteille. Viihtyisyyttä vedellä, jota kaupungissa riittää. Ottaisivatko oppilaitokset haasteen vastaan?

Sydämellinen kiitos kaikille 14 ideointiin osallistuneelle, joista kaikki saavat myös kunniakirjan kaupunkilaisaktiivisuudesta.

Arvosteluraatiin kuuluivat:
Merja Blomberg, toimitusjohtaja